HISTÒRIA

OFERTES D'ÚLTIMA HORA
La Casa do Romualdo, del segle XVI, juntament amb el paller, l'hórreo, l'era, el forn i l'horta, és una mostra representativa de l'arquitectura popular del sud de Lugo.

En la seva restauració hem conservat i potenciat la seva essència com a espai d'acollida i convivència. Moguts per la recerca de la sostenibilitat i la qualitat, fem servir fonamentalment materials naturals: pedra, fusta, pintures i olis ecològics.

Gràcies a la il·lusió i el bon fer aportats per família, arquitecte, paletes, amics i veïns, Casa do Romualdo és avui un espai obert, tranquil i familiar.


Retaule Petri de La Casa do Romualdo
El relleu és una peça d'enorme interès, i sembla ser una obra d'art de tipus popular (artesana i anònima, encomanada pel senyor de la casa), probablement de la segona meitat del segle XVII o primera del s. XVIII Té unes singularitats que el caracteritzen i, alhora, el diferencien d'altres mostres d'art popular barroc (o fins i tot més recents) gallec.

Retaule petri
• En primer lloc, crida enèrgicament l'atenció la policromia que conserva la peça, tot i estar feta de pedra, s’explica per haver estat allotjada en una capelleta de fusta, que la protegiria, entre d'altres coses, de la llum solar .

• Les representacions són també d'una gran originalitat, doncs encara que puguin tenir certa similitud amb "petos de ánimas" (relativament nombrosos a la comarca de Taboada i Chantada) i amb creuers dels segles XVIII i XIX, l'estructuració de totes les escenes aquí presents dóna lloc a una composició general molt singular:

- El sol i la lluna en els angles superiors i als costats d'una estrella central que està sobre la Creu,

- Els confrares descrits en la Passió de Crist, gairebé volant o "levitant" (probablement perquè era l'única manera de poder-los representar, tots alhora, als costats de la Creu),

- Les dues escenes col·locades sota uns curiosíssims arcs carpanells decorats, una d'elles amb la "Fugida a Egipte" de la Sagrada Família, i l'altra amb un Sant Antoni de Pàdua (si no fos un Sant Josep amb Nen, cosa menys probable donat l'hàbit franciscà que sembla portar i que és propi de Sant Antoni de Lisboa o de Pàdua),

- L'escena de la part inferior central, amb una no menys curiosa representació d'un Arcàngel (lògicament serà un Sant Miquel que és l'advocació patronal de la parròquia de Vilela), matant a un Dimoni que té els seus peus i cap per amunt, amb un aspecte més de felí ferotge que de drac demoníac .

Encara que l'escena pogués tenir certa similitud formal (un cert "aire" o regust) amb l'art popular hispanoamericà ("indiana" o mestissa del segle XVIII o XIX), i mateix un caràcter lleugerament portuguès en alguns elements (com els arcs carpanells amb decoració en bandes), sembla lògic concloure que, en realitat, es tracta d'una obra d'art popular gallega, de tema religiós i amb certes referències semi cultes preses de les Escriptures o d'altres textos i llegendes sagrades, sempre de devoció popular, i en la que destaca, a més de la seva composició en escenes, la conservació de la seva policromia, a causa molt probablement de l'emplaçament original del relleu (i a les atencions que sens dubte va rebre).

Juny 1998

Felipe Arias Vilas
(Director del Museo de Castro de Viladonga, Lugo)

Francisco Fariña Busto
(Director del Museu Arqueològic d'Ourense )
Cofinançat per: Associats a:

Fondo Europeo de Desenvolemento Rexional Xunta de Galicia - Secretaría Xeral para o Turismo Xacobeo Galicia 2010 Ribeira Sacra Rural
Casa de Poble - Grupo B Qualitat Turística Compromís de Qualitat Turística Espai sense tabac Acceptem només els animals fora de la casa Acceso WIFI Acceptat pagament amb targeta Llit supletori Bressol Sala d'estar Menjador Rentat de roba a clients Graella a disposició dels hostes Es parla anglès Es parla francès Es parla italià Agricultura ecològica Participació dels clients en tasques agropecuàries Instal·lacions per a nens Bicicletes Van a disposició dels clients (consultar) Aparcament cobert